Ak by sme mali v skratke povedať, ako píšeme SEO články, odpoveď by znela: SEO články nepíšeme. Dôvod je jednoduchý – lebo nefungujú. Je to tak trochu paradox. Články, ktoré sú podľa názvu určené na optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, vás na prvé miesta vo vyhľadávaní obvykle neposunú. Prečo je tomu tak? A aké články píšeme miesto toho?
Takzvané SEO články majú niekoľko výrazných chýb, ktoré ľudia často robia v dobrej viere, že im pomôžu. Kedysi skutočne pomáhali a ako sa hovorí, zvyk je železná košeľa. No svet internetu je príliš premenlivý na to, aby sme sa spoliehali na staré riešenia.
Nadbytok kľúčových slov
Ako písať SEO články? Na túto otázku je možné vyprodukovať množstvo odpovedí. Ale prečo som ju v tomto odstavci vôbec napísal? Nie preto, aby som vám prezradil, ako písať SEO texty. Z jednoduchého dôvodu – aby som zopakoval nadpis tohto článku. Klienti často chcú, aby sa v dodanom texte používalo pár určitých spojení, najlepšie niekoľkokrát, k tomu najlepšie v nominatíve. Držia sa poučiek, že by kľúčový výraz mal byť v nadpise, v meta popise a ešte aj párkrát v texte.
Aká je obvykle hodnota takého článku? Takmer nulová. Pričom hodnota článku je tá kvalita, o ktorej by sme mali uvažovať predovšetkým. Možno si poviete – ale veď to funguje! Je mi to ľúto, ale mýlite sa. Google túto praktiku nazýva keyword stuffing (tapetovanie kľúčovými slovami) a jej použitie penalizuje. Jeden z popisov znie: Opakovanie rovnakých slov alebo výrazov tak často, až to znie neprirodzene.
Nadbytočné odkazy
Kedy sa zo zrniečok piesku stáva kopa piesku? Jedno zrniečko piesku isto nie je ešte kopou a ani sa ňou nestane, ak k nemu pridáme ďalšie. Koľko zrniečok je potreba, aby sme získali kopu? Presná odpoveď síce neexistuje, no jedno je jasné – v istom momente ich už bude dosť. A koľko odkazov (na jeden web) by sa malo nachádzať v texte? Na túto otázku tiež neexistuje presná odpoveď, no tá správna znie – nepreháňajte to. Obzvlášť pokiaľ sa chystáte spojiť túto techniku spolu s predchádzajúcou, dočkáte sa od Googlu skôr mínusových než plusových bodov. Explicitné vyjadrenie toho, čo sa môže považovať za „neprirodzený odkaz“ znie: Odkazy s optimalizovaným textom odkazu v článkoch alebo tlačových správach distribuovaných na iných weboch.
Predstavme si, že máte stránku, na ktorej ponúkate ekologickú kozmetiku a píšete PR článok pre blog o kozmetike. Medzi vašimi výrobkami sa nachádzajú krémy, opaľovacie prostriedky, zubné pasty a dekoratívna kozmetika. Vyskúmate kľúčové slová, pomocou ktorých by sa vaši zákazníci mohli dostať na vaše stránky. A napíšete niečo takéto: „V našom e-shope s bio-kozmetikou ponúkame prírodné produkty, medzi ktoré patria ekologické krémy, ekologické opaľovacie prostriedky, ekologické zubné pasty a ekologická zubná kozmetika.“ Nezdá sa vám, že je tých odkazov akosi priveľa?
Nízka zaujímavosť
Ďalším problémom SEO článkov je, že ich nikto nebude čítať, pretože nikoho nezaujmú. Koho by zaujímal článok, ktorého hlavnou úlohou je byť reklamou plnou kľúčových slov a odkazov? Ja vám to teda poviem – nikoho. Čo znamená, že taký článok nik nepošle svojim známym, nik ho nebude zdieľať na sociálnych sieťach. Šanca takého článku získať spätné odkazy je veľmi malá, limitne sa blížiaca nule. A o kupovaní odkazov sa radšej nebavme.
Sú jednorázové
Podstata dlhodobo úspešného webu spočíva v dlhodobej aktivite. Mnoho klientov si myslí, že do optimalizácie pre vyhľadávače investujú raz. Ak sa to podarí, posunú sa vo vyhľadávaní na prvú stránku. A tým sa to pre nich končí. Ako keby miesto vo vyhľadávaní bola trofej, ktorú im už nikdy nik nemôže zobrať. No vždy sa nájde niekto, kto vás túži predbehnúť. Nepochybným problémom SEO článkov teda je, že sú chápané ako jednorázový krok. Prečo by sa mal na vašu stránku niekto vracať, ak na ňu nič pravidelne nepridávate?
Čo namiesto toho? Články pre ľudí
O tom, ako má podľa nás vyzerať dobrý článok, napíšeme možno neskôr. Asi ste pochopili, že sa zameriavame na písanie a nie na SEO triky. Ak by sme teda mali vrátiť k pôvodnej otázke, obrátili by sme vyššie uvedené a poradili vám, aby ste písali:
- plnohodnotné články
- ktoré znejú prirodzene
- majú zaujímavý obsah
- a pridávali ich pravidelne.