Píšte ako profesionál

Ako súčasť vašej práce môže byť niekedy aj napísanie niečoho zložitejšieho, ako jednoduchého mailu.

Písanie môže byť niekedy neuveriteľne ťažké, zvlášť ak máte pocit, že je to niečo, v čom nie ste veľmi dobrí. Stavím sa, že väčšina z vás nemá pravdepodobne ani poňatia, kde začať.profesionálne písanie

O uľahčenie celého procesu by sa mohli postarať nasledujúce rady.

1.Krok: Pochopenie zámeru

Aký je zámer vášho písania?
Povedzme, že pracujete na nejakom letáku pre firmu. Tým pádom sa pokúšate:

  • Upovedomiť na určitý problém?
  • Chcete povzbudiť občanov, aby  sa zúčastnili nejakého mítingu?
  • Presvedčiť ľudí, aby podpísali petíciu?
  • … alebo niečo úplne iné?

Ak vám nie je jasné, aký je zámer vášho písania, potom nájdite niekoho, kto vám to pomôže objasniť. Neakceptujte odpovede ako “hmm, potrebujeme leták” alebo “naša firma potrebuje blog“. Získajte jasný zmysel v tom, čo je vašim cieľom.

Dokonca aj pri jednoduchej úlohe stojí za to, aby ste si napísali na papier pár slov a zosumarizovali tak váš zámer:

  • Píšem tento mail preto, aby som sa spýtal na referencie.
  • Píšem tento leták, pretože chcem verejnosť upovedomiť o lepšom produkte na trhu.

2. Krok: Spoznajte vaše publikum

Kto bude čítať to, čo napíšete?

Spôsob, akým píšete, musí byť ušitý na mieru tomu, kto to bude čítať. Napríklad ak píšete nejaký softvérový návod pre použitie vo vnútri vašej počítačovej firmy, pravdepodobne nebudete musieť nejako rozpisovať všetky odborné výrazy, vaši kolegovia ich pochopia. Ak však budete písať príručku pre vášho klienta, je dobré sa vyvarovať technickému žargónu.

Vaše publikum by mohlo byť:

  • vysokoškolsky vzdelané alebo sotva gramotné
  • veľmi mladé alebo veľmi staré
  • vnímať váš odkaz alebo mu oponovať
  • experti v oblasti alebo úplní začiatočníci

Potreby vášho publika ovplyvnia všetky aspekty vášho písania: dĺžku, štýl, obsah a dokonca aj prezentáciu.

Akonáhle si budete vedomí vášho publika a zámeru, môžete sa presunúť k samotnému písaniu.

3. Krok: Urobte si osnovu

Porozprávajte sa s nejakým profesionálnym pisárom alebo spisovateľom a skoro určite vám povedia, že osnova je úplným základom predtým, ako začnete – špeciálne pri väčších projektoch.

Osnova vám pomôže pred samotným začiatkom lepšie zorganizovať vaše myšlienky a je skvelým spôsobom, ako sa stať produktívnejším. Robí celý proces písania oveľa jednoduchším a dáva vám určitý rámec,  v ktorom sa budete pohybovať.

Ak máte problémy s tvorbou osnovy, skúste sa opýtať nasledujúce otázky:

  • Čo?
  • Kde?
  • Kto?
  • Kedy?
  • Prečo?
  • Ako?

(Samozrejme, všetky ich nutne nepotrebujete mať obsiahnuté vo vašej osnove.)

Osnovy sú užitočné dokonca aj pri kratších textoch. Povedzme, že vám bude povedané, aby ste napísali krátky text do nejakého letáku, ktorý má upozorniť obyvateľov na využívanie recyklačných prostriedkov. Vaša osnova by mohla vyzerať nasledovne:

  • Vysvetlite, kde môžu obyvatelia recyklovať.
  • Pripomeňte im, prečo na recyklácii záleží, dajte im nejaké špecifické štatistiky.
  • Povedzte im, koho môžu kontaktovať pre ďalšie detaily.

4. Krok: Začnite písať

Pre väčšinu ľudí je to veľmi tvrdý oriešok! Pravdepodobne máte pocit, že vaša myseľ je prázdna a za celé hodiny dokážete skomoliť iba pár viet.

Nemusí to byť však také ťažké. Zapamätajte si, že písanie je iba forma komunikácie – ako rozprávanie. A zapamätajte si, že môžete ísť vždy späť a zmeniť to, čo ste napísali.

Predstavte si, že rozprávate k niekomu vo vašom vybranom publiku – pravdepodobne jednému z vašich zákazníkov. Ako by ste sa vyjadrovali? Aké slová by ste používali?

Ak máte stále problém rozbehnúť sa, skúste si stanoviť nejaký časový limit. Zistite, ako veľa dokážete napísať za pol hodinu. Často krát začať je tá najťažšia časť (a, áno, profesionáli s tým majú problém tiež).

5. Krok: Upravte váš prvý koncept

Nikto nenapíše nič na prvýkrát perfektne. Váš koncept bude potrebovať nejaké úpravy.

Keď budete váš text prechádzať, nehľadajte len gramatické chyby, ale pozrite sa na text ako na celok.

  • Chýba tam niečo?
  • Je tam niečo nadbytočné?
  • Sú všetky moje vety zrozumiteľné?
  • Použil som nejaké slová, ktoré nie sú vhodné pre moje publikum?

Taktiež je dobré niekoho poprosiť, aby si daný článok po vás prečítal. Možno bude schopný spozorovať miesta, ktoré budú pre neho mätúce, alebo chyby, ktoré ste prehliadli.

A to je všetko!

Teraz by ste mali byť schopní napísať dostatočne dlhý  text, ktorý bude stáť za to.

Autorom článku je Marek Chrást, zakladateľ a administrátor webu zaoberajúceho sa personálnym rozvojom, motiváciou a zarábaním peňazí v akejkoľvek forme – biznisblog.sk.

Prečítajte si o tom, ako aj vy môžete pridať hosťovský príspevok.


2 reakcií na “Píšte ako profesionál

  1. Písaním textov sa zaoberám už dosť dlho a musím povedať, že tak nejak postupujem aj pri svojich textoch. Dôležité je vedieť práve to “PREČO” píšem text, čo je cieľom. Osnovy si pripravujem len pri dlhších textoch, zvykol som si na to pri viachodinových prednáškach, pomáha to nestratiť líniu a na nič nezabudnúť. A samozrejme si po sebe opraviť text aj po štylistickej stránke, to je tiež dôležité s ohľadom na ciele textu a publikum.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *